کد خبر: 1215476
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
تعلیم و تربیت اهمیت زیادی دارد و معلم نقش پررنگی در این زمینه ایفا می‌کند. حال معلم که خوب نباشد، حال مدرسه خوب نیست و آن وقت نمی‌توان به بهبود وضعیت تعلیم و تربیت امید داشت. بنیاد «برهان» طی دهه گذشته به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه و مردمی، فعالیت‌هایی را در زمینه بهبود وضعیت نظام تعلیم و تربیت انجام داده که یکی از این فعالیت‌ها تمرکز بر جایگاه اجتماعی معلم است
تعلیم و تربیت اهمیت زیادی دارد و معلم نقش پررنگی در این زمینه ایفا می‌کند. حال معلم که خوب نباشد، حال مدرسه خوب نیست و آن وقت نمی‌توان به بهبود وضعیت تعلیم و تربیت امید داشت. بنیاد «برهان» طی دهه گذشته به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه و مردمی، فعالیت‌هایی را در زمینه بهبود وضعیت نظام تعلیم و تربیت انجام داده که یکی از این فعالیت‌ها تمرکز بر جایگاه اجتماعی معلم است. این بنیاد برای ارتقای جایگاه معلم با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و داخلی، جایزه‌ای بین‌المللی را با محوریت نقش معلم بنیانگذاری کرده است. در واقع «جایزه معلم» عنوان جایزه‌ای عام‌المنفعه و مردمی است که سالانه به یک معلم یا چندمعلم به طور مشترک اهدا می‌شود. هدف اصلی از این کار نیز تکریم و تقویت شأن اجتماعی معلم است. 
چهارشنبه هفته گذشته مراسم اختتامیه اولین دوره بین‌المللی جایزه معلم در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، محمد آزین، دبیر «جایزه معلم» با بیان اینکه در این دوره، بالغ بر ۸۰هزار معرفی معلم صورت گرفت، گفت: «بیش از ۱۲هزار نامزد رویداد جایزه معلم در اولین دوره شناسایی شدند که از بین این افراد، ۹۹نفر از منتخبان از ۱۷کشور دیگر بودند.»
او ادامه داد: «این اختتامیه نقطه آغاز ما برای برداشتن گام‌های مؤثر دیگر خواهد بود. این جایزه به جامعه نشان می‌دهد آینده هر فرد در اختیار معلم است.»
آزین به موضوع فلسفه جایزه معلم اشاره و اظهار کرد: «جایزه معلم نه یک تقدیر سازمانی و نه یک ارزیابی حرفه‌ای است بلکه یک وجه رسانه‌ای دارد.»
او افزود: «جایزه معلم یک حرکت اجتماعی است که در یک جایزه متبلور می‌شود. جایزه معلم، جنبه اجتماعی و گفتمان‌سازی دارد و فعالیت‌های جریان‌ساز بسیاری پیرامون این جایزه اتفاق می‌افتد.» دبیر اولین دوره بین‌المللی جایزه معلم با بیان اینکه ۱۲هزارو ۴۶۱ معلم در این جایزه شرکت کرده‌اند، گفت: «جایزه معلم می‌خواهد به جامعه نشان دهد آینده تو در اختیار معلمان است.» آزین ادامه داد: «پرورش انسان به دست معلمان رخ می‌دهد و جایزه معلم می‌خواهد توجهات را به معلمان و اهمیت آموزش‌وپرورش جلب کند.»
 شکوفایی هر جامعه دست معلمان است
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در جشنواره بین‌المللی جایزه معلم حضور داشت. او گفت: «از بین همه مشاغلی که انسان‌ها در حیات خود انتخاب کرده‌اند، معلمی برترین شغل است، البته معلمی را ما انتخاب نکرده‌ایم بلکه ما برای این وظیفه آسمانی انتخاب شده‌ایم.»
او با اشاره به اینکه ویژگی معلم روشنگری است، گفت: «معلم کسی است که مأموریتش بر کندن درد‌های بی‌درمان بشریت است. جای دیگری امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: معلمی با اساس شر می‌جنگد، بنابراین معلمان شایستگی بالاترین تقدیر‌ها را دارند و باید دستان‌شان را بوسه زد تا آینده را به خوبی بسازند.»
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: «باور من بر این است که شکوفایی آینده هر جامعه به میزان منزلت معلمان آن جامعه است. هر چه جایگاه معلم بالاتر باشد، آینده بهتر و درخشان‌تری در انتظار آن جامعه است.»
صحرایی خاطر نشان کرد: «از برگزاری این آیین خودجوش و کاملاً مردمی از صمیم قلب تشکر می‌کنم.»
 اهمیت تجربه‌نگاری معلمان
محمدعلی نادی، معاون دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: در سال‌های گذشته نقشی که فعالیت معلمی باید ثبت می‌کرد و در کشور به عنوان فعالیت متعالی شناخته می‌شد، آنگونه که باید انجام نشد. وی افزود: همواره در کنفرانس‌ها بر اهمیت نقش معلمی تأکید می‌شود، اما کمتر توانسته‌ایم آن را در سطح جامعه تبیین کنیم. 
معاون دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: چند بخش دیگر باید به جایزه معلم اضافه شود که از آن جمله می‌توان به تجربه‌نگاری معلمان اشاره کرد. آنچه از سوی معلمان در مدارس کشور اتفاق می‌افتد، به دلیل عدم‌ثبت آن‌ها در آینده استفاده نمی‌شود، در حالی که سال‌ها طول می‌کشد تا به روش تدریس و روش تربیتی آن‌ها برسیم و آن را مجدداً کشف کنیم. نادی گفت: تجربه‌نگاری باعث می‌شود آنچه معلمان در سال‌های خدمت انجام می‌دهند، در قالب محتوا چاپ و به نسل جدید معلمان منتقل شود، همچنین بهتر است فرایند جایزه معلم را در حوزه‌های مختلف موضوعی دنبال کنیم.
 روایت معلمان بازخوانی و بازتعریف می‌شود
در اختتامیه جشنواره بین‌المللی جایزه معلم، ژما جواهری‌پور، عضو هیئت داوران انتخاب معلم‌سال نیز گفت: «انتخاب معلم نمونه از سوی دستگاه‌های دولتی رسمی یعنی آموزش‌وپرورش بر اساس معیار‌های خاص تعریف می‌شود. بنیاد برهان تصمیم گرفت با رویکرد جدید این انتخاب را انجام دهد و بر اساس نیاز‌ها و نظام مسائل تعلیم و تربیت کشور معلمان برتر و نمونه انتخاب شدند.» او درباره نحوه معرفی معلمان و انتخاب آن‌ها اظهار داشت: «حدود ۷۴هزار معلم از طریق شاگردان، مسئولان و مدیران به فرایند‌های داوری معرفی شدند و حدود ۱۳هزار فرم از سوی معلمان تعریف شد. ۱۶۷نفر پس از بازخوانی فرم‌ها به مصاحبه برخط رسیدند و با تعدادی از داوران آن‌ها روایت را انجام دادیم و سپس در جلسات گوناگون ۳۶نفر به اردوی دوروزه دعوت شدند که بسیار رضایت‌بخش بود.» به گفته جواهری‌پور، کمیته داوری وعده بازخوانی و بازتعریف روایت‌های معلمی را داد که امروز در جمع معلمان برتر و نمونه حضور ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار